CZYNNOŚCI PRAWNE

DOKONYWANE CZYNNOŚCI NOTARIALNE:

Zgodnie z treścią art. 1 §1 i art. 2 §1 i §2 ustawy Prawo o notariacie,

notariusz powołany jest do dokonywania czynności notarialnych, to jest czynności, którym Strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną. Notariusz w zakresie powyższych uprawnień działa, jako osoba zaufania publicznego, korzystając z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym. Czynności notarialne, dokonane przez notariusza zgodnie z prawem, mają charakter dokumentu urzędowego.

Katalog czynności notarialnych określony został w art. 79 ustawy Prawo o notariacie,

- sporządza akty notarialne

- sporządza akty poświadczenia dziedziczenia

- sporządza poświadczenia (a w tym poświadcza: własnoręczność podpisu, zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem, datę okazania dokumentu oraz pozostawanie osoby przy życiu lub w określonym miejscu)

- doręcza oświadczenia

- spisuje protokoły

- sporządza protesty weksli i czeków

- przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

- sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów

- sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów

- sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów

Notariusz dokonuje czynności notarialnych na podstawie przepisów prawa polskiego, wyłącznie w języku polskim.

Jeżeli zaś Stroną czynności jest osoba nie posiadająca umiejętności posługiwania się językiem polskim zachodzi konieczność przybrania do czynności tłumacza przysięgłego danego języka obcego.

Notariusz zachowuje w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności,

obowiązek ten trwa nieprzerwanie, również po odwołaniu notariusza z pełnionej funkcji

W powyższym zakresie czynności notariusz stosuje następujące przepisy:

1) ustawę z dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych /tekst jednolity Dz. U. z dnia 01 sierpnia 2014 roku, poz. 1025 z późn. zm./

2) ustawę z dnia 09 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych /tekst jednolity Dz. U. z dnia 07 maja 2015 roku, poz. 626./,

3) ustawę z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn /tekst jednolity Dz. U. z dnia 16 stycznia 2015 roku, poz. 86 z późń. zm./

4) rozporządzenie z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej /tekst jednolity Dz. U. z dnia 20 lutego 2013 roku, poz. 237./,

5) ustawę z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług /tekst jednolity Dz. U. nr 177 poz. 1054 z 2011 roku z późn. zm./.